Prečo sa zaujímať o udržateľnú módu? #1

29.07.2020

Prečo sa zaujímať o udržateľnú módu? #1


Prečo by som mala zamýšľať nad tým čo, kde, kedy, za koľko alebo ako často kupujem? To je moja vec. Prečo by som mala nakupovať od "udržateľných značiek"? Stojí to viac peňazí. Prečo by som to mala robiť? Prečo by som sa nad tým mala vôbec rozmýšľať?

A prečo áno?


Voda

Na výrobu jedného trička sa minie 2 700 litrov vody, to je toľko, koľko ty vypiješ za 3 roky. Na jeden pár riflí 8 000 litrov a na výrobu topánok je potrebných toľko litrov vody, že by si sa s ňou zvládla osprchovať celkom asi 177-krát. Textilné spoločnosti každý rok vypúšťajú milióny galónov (1 gal = 3,8 l) infikovaných vôd.

Pred necelými sto rokmi bolo Aralské jazero (kedysi Aralské more) štvrtým najväčším na svete. Dnes prudko vysychá. Za 50 rokov sa jeho rozloha zmenšila o viac ako polovicu po tom, čo sa začalo masívne využívať na zavlažovanie v rámci poľnohospodárstva, najmä zavlažovanie bavlny, ktorá sa v Uzbekistane masívne pestuje a následne využíva v módnom priemysle. (Uzbekistan je druhým najväčším vývozcom bavlny na svete.) Na vypestovanie jedného kilogramu neorganickej bavlny sa spotrebuje viac ako 2 000 litrov vody. Aralské jazero je dnes spolu s Černobyľom chápané ako jedna z najväčších ekologických katastrof.

V Číne sa zvykne hovorievať: " Ak chcete vedieť, aká je farba sezóny, pozrite sa, akú farbu majú naše rieky." Platí to doslovne a zďaleka nie len v Číne. Pri farbení textílií sa používa približne 8 000 syntetických chemikálií a odhaduje sa, že práve z ich farbenia pochádza približne 20 % znečistenia vôd na svete.


Spotreba a odpad

Ročne sa produkuje 52 mikrokolekcií, to znamená, že jedna kolekcia je v móde približne len jeden týždeň. Prečo máme potrebu neustále si kupovať niečo nové, keď máme skriňu prepchanú oblečením, ktoré nenosíme? Práve naším konzumným správaním motivujeme fast fashion značky prichádzať každý týždeň s novou kolekciou.

Priemerný Slovák ročne nakúpi 13 kg odevov. Slováci tak spolu ročne nakúpia viac ako 67 000 000 kg textilu, čo by dokázalo zaplniť tri sedemposchodové budovy vo veľkosti futbalových ihrísk, celosvetovo je to viac ako 80 miliárd kusov oblečenia.

Priemerný Európan ročne vyhodí viac ako 25 kg oblečenia. Na Slovensku sa každých desať minút vyhodí priemerne 460 kg textilného odpadu. No len 10 - 20 % z toho, čo dáme na charitu sa reálne predá. Ostatné končí na textilných skládkach v krajinách 3. sveta alebo v spaľovniach.


Správanie predajcov, veľkých svetových značiek sa nezmení zo dňa na deň šmahnutím čarovného prútika. To, ako sa správajú ony, vyplýva z toho, že sa snažia splniť naše požiadavky, pokryť náš dopyt. Len zmenou nášho (nákupného a spotrebiteľského) správania dosiahneme, aby sa krok za krokom k lepšiemu a udržateľnejšiemu menili aj veľké firmy. 

Len keď si nebudeme zakrývať oči a pozrieme sa pravde o "rýchlej móde" do očí, môžeme podniknúť reálne kroky k zlepšeniu. Základom je znížiť spotrebu, teda nekupovať, čo nepotrebujem. Keď už niečo potrebujem, tak nekupovať nové ale kúpiť také oblečenie, ktoré tu už je.